Meníme seba – meníme Slovensko

28.06.2010 07:24

Naša súťaž o knihy Petra Krištofoviča – Zmeňme Seba Zmeníme Slovensko už má svojich víťazov, ktorým v priebehu pár dní doručíme knižky. Dnes prinášame inšpiratívne vyjadrenia niektorých súťažiacich. Inšpirovali vás, navnadili, zdieľate podobný názor, pridáte sa k zmene k lepšiemu?

 

Najradšej by som zmenila ľahostajnosť – svoju i ostatných Slovákov. Nemôžem si pomôcť, ale zdá sa mi, že táto vlastnosť v dnešnej dobe vystupuje viac a viac do popredia, pretože je podporovaná individualizmom. Kdesi som čítala, že svet nezahynie na zlo zlých, ale na ľahostajnosť dobrých. Je to práve tá ľahostajnosť, ktorá dovolí, aby sa zhoršovalo nielen prostredie, v ktorom žijete, ale aj vzťahy v ňom. V snahe byť „in“ sme úplne ale úplne „out“ počínajúc narastajúcou dôležitosťou virtuálneho sveta a nezáujmom o svet reálny. Ale ako vysvetlíme, prečo naše deti trávia na Internete takmer všetok svoj voľný čas? Je to tým, že komunikácia s priateľmi na Facebooku alebo hranie online hier je zábavnejšie ako stretávanie sa počas hier vonku alebo nadväzovanie nových priateľstiev počas športových alebo kultúrnych aktivít? Je to ľahostajnosťou rodičov o to, čo ich dieťa robí a s kým chatuje. Veď predsa keď sedí pri počítači, nemôže si rozbiť kolená alebo okno. Lenže vytvára sa tak ich nezdravý životný štýl a neschopnosť nadchnúť sa pre jednoduché veci typu výhľad z kopca alebo výtvor vlastných rúk. Bude to však asi aj tým, že obce a VÚC majú pramálo snahy motivovať ľudí, aby im záležalo na tom, ako vyzerá miesto, kde žijú alebo aby vedeli tráviť čas spolu. Nanajvýš zorganizujú nejaké opekačky... Prečo by sa ľudia nemohli stretávať i pri zdokonaľovaní okolia. Samozrejme, na to treba zmenu myslenia a nie „povinné“ brigády ako kedysi. To musí človek cítiť, že chce žiť v krajšom prostredí a nie anonymne za vysokým múrom. Preto by sme mali apelovať aj na starostov a primátorov, vyvíjať vlastnú aktivitu smerom k zapojeniu celej komunity do aktívneho života.

Veru, prieči sa mi aj vlastná ľahostajnosť, ale páčilo by sa mi napríklad aj oživenie pravidelných trhov na dedinách a v mestách ako aj kvety na verejných priestranstvách a čistá príroda.         

Lýdia

 

Na Slovensku by som zmenil celkový postoj ľudí k odpadu, odpadkom, vyčistil by som skládky.

Na sebe by som zmenil alebo chcel zmeniť moju niekedy prchkú povahu.

Rastislav

 

 

Na Slovensku je potrebný lepší sociálny systém, lepšie zdravotníctvo a školstvo, tým mám na mysli, že namiesto toho, aby sme poskytovali pomoc iným krajinám (ako je Grécko napríklad) mali by sme finančne pomôcť hlavne sebe...Pretože naše služby podstatne zaostávajú za inými vyspelými európskymi krajinami a je dôležité sa nad tým zamyslieť - prečo je to tak? Veď iným štátom by mali pomáhať krajiny, ktoré na to majú finančné prostriedky a nie Slovensko, ktoré nemá ani poriadne nemocnice a ľudí lieči na starých prístrojoch, ktoré môžu hocikedy prestať fungovať. A to nehovorím o ďalších sektoroch, ako je školstvo. Koľko je škôl, kde sa deti - študenti učia zo starých kníh, ktoré sú už svojou objektívnosťou dávnou minulosťou, alebo im chýbajú počítače a internet, či iné vymoženosti, ktoré deti z vyspelých krajín berú ako samozrejmosť, potom sa ani nemôžeme čudovať, že Slovensko zaostáva za inými krajinami aj v oblasti vzdelanosti...Keby som mohla niečo na Slovensku zmeniť, peniaze, ktoré chce vláda umiestniť do iných štátov ako pomoc (kto nám zaručí, že sa nám tzv. "pôžička" vráti), by som rozdelila do škôl a nemocníc a detských domovov, ktoré to tiež rozhodne potrebujú.

 

Čo sa týka druhej časti, čo by som chcela zmeniť na sebe, v tom ešte nemám celkom jasno. Určite by som potrebovala nabrať sebavedomie a nepodceňovať svoje schopnosti, pretože takmer vždy, keď niečo robím a keď sa mi niečo podarí, bojím sa s tým vystúpiť, mám strach prezentovať sa na verejnosti, bojím sa neúspechu a toho, ako na mňa ostatní ľudia budú pozerať, čo si budú myslieť, či sa im to bude páčiť, bojím sa, že ich sklamem a podobne. Okrem toho by som sa rozhodne chcela naučiť ovládať svoje emócie. Mojou veľkou chybou je, že príliš sa snažím pomáhať ostatným okolo seba (spolužiakom, kamarátom) a nikdy nemyslím na to, že neskôr na to doplatím. Vo všetkom čo robím, víťazia emócie. Nedokážem sa na všetkých vykašľať a ísť si za svojím. Vždy čakám, kým ma ostatní dobehnú. A túto moju vlastnosť by som chcela prekonať a nemyslím tým, že sa chcem stať zlým človekom, len chcem svoje schopnosti využiť naplno a neobzerať sa za seba. Chcem hľadieť pred seba, na všetky tie možnosti, čo ponúka život a nie si raz povedať, čo všetko som mohla dosiahnuť, ale zahodila som to kvôli tomu, že som nedokázala povedať NIE a myslieť už raz aj na seba.

Veronika

 

 

Na Slovensku by som chcela zmeniť spôsob vedenia štátu. Ukazuje sa, že demokracia nie je správne riešenie ale iba napĺňanie vreciek zvolených. Slovensko by sa malo zmeniť na kniežatstvo, vládnuť by mal osvietený, duchovne založený knieža.

 

Na sebe by som chcela zmeniť ..., no asi váhu.

Ľubica

 

 

Na Slovensku by som chcela pozmeniť to, aby si ľudia začali vážiť krásy prírody a

odpadky hádzali tam kam patria. Nepáči sa mi, keď si vyjdem do prírody čerpať energiu

a všade sú veci, ktoré ľudia nepotrebujú ....

 

A na sebe by som zrušila lenivosť :))

Inak by som ostatné nechala tak, lebo každý človek je originál a ja dúfam tiež :))

Silvia

 

Na Slovensku by som chcela zmeniť nerovnosť mužov a žien. Prečo v

nitrianskom mestskom parku ženy platia za použitie wc a muži

nie???......

Na sebe by som chcela zmeniť - viac trpezlivosti a

ohľaduplnosti voči iným, viac rozvážnosti...

Veronika

 

 

Na Slovensku by som chcel zmeniť aj keď to možno sám nedokážem, zloženie parlamentu. Určite by to pomohlo aj v riešení sociálnych problémov. Na sebe chcem zmeniť zopár zlých vlastnosti.

Patrik

 

Na Slovensku by som rada zmenila, všeobecný prístup k mladým respektíve k mladšej generácii obyvateľstva Slovenskej Republiky.

A na sebe by som zmenila to, čo považujú ľudia môjmu okoliu blízky za potrebné meniť. ( To už je na ich posudku voči mojej osobe.)

Lucia